top of page

מכוניות חשמליות- לקנות עכשיו או לחכות?

עודכן: 25 באוג׳ 2022



אנחנו חיים במציאות שבה הדלק הולך ומתייקר ואין ספק שלהחזיק רכב שפועל על דלק לא תמיד משתלם. היום יש כמה אלטרנטיבות: יש מכוניות שהן היברידיות, רכב שיש בו גם מיכל דלק וגם סוללה והרכב עושה שימוש בו זמנית גם בדלק וגם בחשמל באופן אוטומטי. לא צריך להטעין את הסוללה, היא מטעינה את עצמה, תוך כדי נסיעה ואין צורך לדאוג לגבי הבלאי שלה, כי יש אחריות יצרן. עוד אופציה היא: רכב הפלאג אין שפועל עם סוללה נפרדת, שצריך להטעין אותה וניתן לנסוע בה בכוח החשמל בלבד, יש גם מנוע בנזין למקרה צורך.

בתחילת שנות ה-80 כבר עבדו על רכבים חשמליים, אבל הטכנולוגיה לא הייתה מפותחת מספיק בשביל שהמכוניות יהיו שימושיות. היום כמובן שהטכנולוגיה מאפשרת לנו הרבה יותר הזדמנויות ואחת מהן היא לעשות שימוש ברכב חשמלי מלא ללא צורך בבנזין, שיוכל לנסוע כמות קילומטרים כמעט זהה למנוע הבנזין. אומנם עדיין בטווח קילומטרים מוגבל, אך היום עובדים על פיתוח סוללות עם טווח ארוך יותר. יש מדינות שמתכננות כבר בעשור הקרוב לאסור לגמרי על מכירת רכבי בנזין ולמכור רק רכבים חשמליים.


בואו נסתכל על ישראל כרגע: טסלה מובילה את השוק בכמות המסירות, ללא ספק טסלה זו המרצדס של מכוניות החשמל. גם יצרניות רכב וותיקות החלו לפתח מכוניות חשמליות מוצלחות ביותר, אפילו עם טווח ארוך יותר מזו של הטסלה. גם הסינים חזק בתמונה ואנו רואים המון רכבים חשמלים מסין, שהיא גם המדינה המובילה בעולם בכמות המכוניות החשמליות. לרוב גם המחיר אטרקטיבי יותר מאשר טסלה.

ללא ספק רכבים חשמליים זה העתיד, גם בעולם וגם אצלנו, אבל בארץ שלנו יש המון בעיות שמקשות על שימוש ורכישה של רכב חשמלי. חסרות תחנות טעינה ולא בכל תחנת דלק ניתן למצוא גם תחנת טעינה של חשמל. זאת בעיה רצינית, כי אם אין לי אופציה להתקין תחנת טעינה בבית ולהטעין את הרכב לפני היציאה מהבית, יכול להיות שאתקע בדרך ותגמר לי הסוללה. לא רק שחסרות עמדות טעינה, הרבה מהן איטיות ולוקח כמעט שעה לפעמים או יותר, כדי להטעין את הרכב במלואו. לכן, צריך לתכנן כל נסיעה מראש, כמה קילומטרים ייקח לי להגיע ליעד הלוך חזור וזאת בעיה. ברכב בנזין אתה יכול לנסוע ללא חשש, כי יש אין ספור תחנות דלק ולוקח כמה דקות בודדות לתדלק, למעשה אפשר לנסוע בלי לדאוג. בעיה נוספת שמעכבת כיום מסירה של רכבים חשמליים וגם רכבי בנזין היא השבבים שיש כמעט בכל רכב. משבר הקורנה השבית הרבה מפעלים, בעיקר בסין. בנוסף, ישנו עודף ביקוש, כמעט בכל מכשיר טכנולוגי צריך שבב לכן הרבה מפעלים פשוט לא עומדים בקצב של ייצור השבבים ומסירות של רכבים מתעכבות בגלל שחסר שבב אחד, שעושה את כל ההבדל.

אני בעד רכבים חשמליים, זה יכול לחסוך לנו המון כסף לעומת שימוש ברכב בנזין. הרכבים החשמליים יותר ידידותיים לסביבה, אלא שהמדינה צריכה להיערך לכך הרבה יותר מכפי שקיים היום: לדאוג לפיתוח של תחנות טעינה רבות, כך שבכל תחנת דלק ואף בחניונים תהיה גם עמדת טעינה לרכב חשמלי, המדינה צריכה לעשות הכל, כדי לבנות תשתית איכותית לרכבים חשמליים וגם להתחשב במי שקונה רכב חשמלי, לתת הקלות מס משמעותיות, כדי שאנשים יבינו שיותר משתלם להם לקנות רכב חשמלי. לסיכום, העסק עדיין "לא אפוי" מספיק, לכן קחו בחשבון את כל השיקולים ותחליטו האם אתם מתכוונים ללכת על רכב חשמלי או לחכות עוד קצת.


פוסטים קשורים

הצג הכול

רק בגלל הרוח

מאת: מאיר אוחנה מלחמת "חרבות ברזל" שעדיין נושאת את השם הזה, עוטפת את האומה הישראלית באין ספור היבטים. מהנרצחים במעשי הטבח והזוועה מאותה שבת, דרך חטופים שעדיין שם בשבי חמאס וממשיך דרך חללי צה"ל שנופלים

אולי יעניין אתכם...