top of page

מחיר הסכמי השלום: מקורות השיקה קו הולכת מים משודרג בין כנרת לבית שאן

בהשקעה של כ-210 מיליון שקל מקורות השיקה את קו הולכת המים המשודרג בין כנרת לבית שאן, שיספק לממלכת ירדן עד 100 מיליון קוב בשנה.

בתמונה מימין לשמאל – יו"ר דירקטוריון מקורות יצחק אהרונוביץ', מנהל מרחב צפון במקורות יואב דקל, ראש המועצה האזורית עמק הירדן עידן גרינבאום, שאול ארלוזרוב (בנו של חיים ז"ל) ובנותיו מרב (עומדת משמאל), ומיכל. צילום: מקורות

חברת המים מקורות השיקה רשמית את קו הולכת המים המשודרג שיחבר בין אזור כנרת ועד לאזור בית שאן (קו כב"ש). מדובר בקו הולכת מים שיחבר בין תחנת דגניה הצמודה לסכר דגניה ועד לאזור עמק המעיינות. בטקס ההשקה השתתפו יו"ר דירקטוריון מקורות יצחק אהרונוביץ', ראש מועצת האזורית עמק הירדן עידן גרינבאום ומנהל מרחב הצפון בחברת מקורות יואב דקל.


בזמן שנות ה-60 של המאה הקודמת קו הולכת המים הוותיק חיבר את אזור הכנרת לאזור חמדיה, והמשכו חיבר משנות ה-80 ואילך גם שטחים נוספים ועד לאזור עמק המעיינות. בשנת 1996, שנתיים לאחר חתימת הסכם השלום עם ממלכת ירדן, קו הולכת המים הוותיק הפך להיות הקו הראשי והיחידי לאספקת מים לממלכה, ובכמות של כ-50 מיליון קוב (מלמ"ק) לשנה.

ממשלת ישראל קבעה שאספקת המים לירדנים היא מטרה אסטרטגית ראשונה במעלה, ולכן מקורות התבקשה להיערך להכפלת האספקה לממלכת ירדן ובהיקף של כ-100 מלמ"ק/שנה. על מנת לעמוד בנתוני האספקה החדשים, הונח קו הולכת מים חדש מתחנת דגניה ועד בריכת בית זרע בקוטר "64 (צול) ובאורך של כחמישה ק"מ. קו זה יאפשר גם לספק את הכמות המובטחת לממלכת ירדן וגם לספק מים מהכנרת דרומה לעמק המעיינות ובקעת הירדן, על בסיס תכנית של שלושת אגודות המים באזור.


בנוסף להנחת הקו החדש, מקורות נדרשה להגדיל גם את יכולת השאיבה בתחנת דגניה. הפרויקט בוצע על ידי חברת הבת של מקורות, היא חברת שח"מ, והוא הסתיים בשבועות האחרונים ועל פי לוח הזמנים שנקבע במקור, כך שבמהלך שנת 2021 מקורות כבר סיפקה לממלכת ירדן קרוב ל-100 מלמ"ק. עלות הפרויקט של הקו החדש בקוטר "64 ושדרוג תחנת דגניה נאמד בכ-210 מיליון שקל. במסגרת הליך אספקת המים הנוכחי, תחנת דגניה שואבת את המים מהכנרת ובאמצעות קו כב"ש מעבירה אותם לבריכת בית זרע, ומשם המים זורמים לתעלת המלך עבדאללה שממוקמת בתוך שטח ירדן.


במסגרת השקת קו ההולכת המים החדש נחנך גם אתר הנצחה על שם חיים ארלוזרוב ז"ל. סיבת ההנצחה קשורה לתוואי צנרת הולכת המים החדשה, שעוברת בצומת מסדה ובצמוד לקיבוץ אפיקים: בנקודה זו שכנה בעבר תחנת רכבת שנקראה "חניית ארלוזרוב", זאת כחלק ממסילת העמק ההיסטורית. מעמד ההנצחה נערך בהשתתפות בני משפחתו של ארלוזרוב: בנו שאול, אחד מבכירי אנשי הנדסת המים בישראל, ונכדותיו מרב ומיכל.




#עמקהירדן#הסכםשלום#מקורות#כנרת#ביתשאן#מועצהאזוריתעמקהירדן#קומים#ירדן

אולי יעניין אתכם...

מה מעניין אתכם לקרוא? 

בחרו קטגוריה

בחרו תגית

bottom of page