מכתבים למערכת
7 נוב 20222 דקות
נכון לכתיבת שורות אלה, גוש הימין מונה 65 מנדטים ובגוש השני של הממשלה הנוכחית כולל כלל המפלגות הערביות יש 55 מנדטים. בלד ומרץ מחוץ למשחק.
שני אירועים ביום הבחירות בעצם מספרים את סיפור המהפכה הזאת. הראשון, קרה כאן בעירנו, שאישה חרדית צעירה הותקפה וכמעט נחטפה ע"י "צעיר" ערבי. אותה אישה קלטה מהר את המתרחש, ידעה להדוף את התוקף ולברוח מהמקום. ללא ספק מקרה זה בצהרי היום לעיני כל ובעיר שלנו טבריה, ממחיש את חוסר הביטחון האישי ברחובות.
אינני יודע אם הייתה עלייה נוספת משעות הצהרים בשיעורי ההצבעה בעיר, לאחר האירוע הלאומני הזה, אבל ללא ספק נתן "דחיפה" נוספת לצאת ולהצביע ובעצם לבטא בצורה דמוקרטית את אוזלת היד ואת הפחד ברחובות. בפתח הממשלה החדשה, עומד האתגר הזה כמשימה לאומית ובפרט בפני מי שהכריז על רצונו להתמנות לשר לביטחון פנים, איתמר בן גביר. לכן לא מפתיע גם שבטבריה הייתה עלייה בהצבעה ל"ציונות הדתית" שאחד מראשיה הוא בן גביר.
המקרה השני שגם קרה ביום הבחירות, התרחש בכלל בנתניה. שם פעיל מרצ עם חולצה מזוהה, ביזה את אחד מסמלי היהדות. ביזה את התפילין הקדושות בזמן שלא ראה בעין יפה שפתחו לידו דוכן תפילין מזדמן. כתגובה לחוסר "הנוחות" שלו, לקח את התפילין והצמיד למבושיו. באמת בושה וחרפה, לא זכור לי מחזה כזה מאז שראיתי תמונות מאירועי עבר באירופה ודי לחכימא. יהודי בארץ ישראל שיתנהג ככה אל מול קודשי ישראל? דבר כזה ממחיש את הפגיעה הנוספת שקיבלנו בשנה וחצי האחרונות בפגיעה בזהות היהודית. לכן גם פה אני חושב היה תמריץ נוסף ביום הבחירות, להבין על מה אנחנו בעצם מצביעים. נכון לכתיבת שורות אלה, אחת המפלגות הוותיקות בישראל מרצ, ככל הנראה לא תעבור אחוז חסימה. לדבר הזה יהיה סוג של "צדק פואטי או צדק אלוהי" גם מצד אותו מקרה מזעזע של פעיל מרצ. גם צדק חברתי נוסף שאותה מפלגה שכאילו מצטיירת "חברתית", העומדת בראשה, זהבה גלאון, לא ידעה באולפן בטלוויזיה לתמחר מחירים של גבינה ולחם. כל זאת באומרה בצדקנות מתנשאת ש"פסח ( בעלה) הוא עושה קניות בבית ולא היא ולכן לא יודעת". אז הנה הציבור מעניש את מי שלא באמת מבין את מה עבר ועובר בשנה וחצי האחרונות גם בסוגיית יוקר המחייה.
לסיכום, אם בשנת 1977 היה את "המהפך" של בגין ששינה את המפה הפוליטית. אז גם בשנת 2022 יש כעת "מהפיכה". מהפיכה שמשנה ופותרת את הפלונטר הפוליטי של השנים האחרונות בהכרעה ברורה. כעת הציבור רוצה מהפכה אבל מהפכה של שמחה.