חיים חליוה

3 פבר 20223 דקות

חכמי חלם

עודכן ב: 28 מאי 2022

הפרדוקס בטבריה מזה שנים, הוא שמצידו האחד טבריה משוועת לאטרקציות תיירותיות, ומצידו השני אין לטבריה כסף בכדי לתחזק את האטרקציות וכך הן נהרסות ויורדות לטמיון.

משרד התיירות זיהה כבר בעבר כי לא משנה כמה כסף ישקיע בעיר טבריה, האחזקה הלקויה הורסת כל השקעה טובה ומורידה אותה לטמיון.

אחת התובנות והאמירות שזכורות לי היטב משר התיירות, עוזי ברעם, שאמר כך: אני משקיע בטבריה 2 מיליון שקלים, ומקבל 2 מיליון מכתבי תלונות מתיירים בשל הזנחה בפרויקט שלא מכבר השקעתי בו כסף, הטיילת. אני משקיע בנתניה 2 מיליון שקלים ומקבל 2 מיליון ברכות והעירייה מתחזקת ושומרת על ההשקעה ואף משביחה אותה. אלו היו מילותיו של עוזי ברעם בביתו של חברי דרור ללוש.

עוד זכור לי שבמשרדו של גזבר העירייה דאז, בועז יוסף, היה מונח פנס אחד מאלו שהוצבו בטיילת. במכרז היה אמור להיות מוצב אחד מהפנסים הגרמניים הטובים ביותר בעולם, אלא שהקבלן התקין פנס מתוצרת בית במחיר של פנס גרמני. למיטב זכרוני הגזבר יוסף, זעם על כך. אבל זה לא עזר. אלו חלק מתחלואות ההשקעות של משרד התיירות בעיר טבריה.

ואילו שר התיירות, יריב לוין, בלשכתו אמר בנוכחותי כי "יותר לא ישקיע בטבריה אם לא יוקצה מראש תקציב עבור אחזקת כל פרויקט בו ישקיע משרד התיירות בטבריה" הכספים יורדים לטמיון.

מנכ"ל המשרד דאז, אמיר הלוי, דרש ליישם את דברי השר ואף לא ויתר לטבריה עד כדי כך שפשוט לא העביר כספים לטבריה לפרויקטים בשל העובדה של העדר אחזקה טובה ומשביחה של השקעות משרד התיירות בעיר. למעשה, כך נתקעה טבריה במשך שנים, זאת בשל העדר יכולת להשלים תקציבים עצמיים לאחזקה ושמירה על השקעות משרד התיירות בעיר ושלא נדבר על השבחתם.

הליכתו של אמיר הלוי לפני כחודש ויותר מתפקידו במשרד התיירות שחררה מעט /ת הפלונטר אך לא את הבעיה, העדר תקציב לאחזקת פרויקטים תיירותיים בעיר נותר בעינו. עיר ענייה.

דוגמא ועדות חיה לכך הוא פארק ברקו המדהים. העירייה נזקקת כיום לכ-1.5 מיליון שקלים לאחזקה שוטפת של הפארק זאת כאשר קיים העדר כמעט אפסי ליכולת הכנסה כספים, מה שמותיר רק הוצאות.

ההשקעה בטיילת הצפונית, פרוייקט מדהים בהשקעה אדירה אבל... עלות האחזקה כמו גם היכולת לתחזק לשמר ולהשביח השקעות אדירות שכאלה היא בעוכריה של העיר טבריה. ולצערי אני צופה עתיד זהה כמו לשאר הפרויקטים התיירותיים בעיר גם לטיילת. אני אומר זאת בצער רב ובתפילה שאני טועה. על המצב הזה כבר שום קוסם לא יכול להמציא קסם שעוד לא ראינו שנכשל בעבר ואולי יצליח בעתיד. אבל כמו שאומרים "מותר לאבד את התקווה אבל אסור לאבד את הייאוש" אולי עוד נראה הפתעות.

ההשקעה האדירה בטיבריום, צללה אל מצולות הכנרת. הכנרת דאז ירדה פלאים, כיום היא כמעט בתפוסה מלאה למפלס המים. והנה שוב משקיעים מיליונים וזה מבורך ואני מחזק את הנותנים והעוסקים. אבל... מה עם עלות האחזקה השוטפת? מהיכן התקציבים? מהיכן כוח האדם המקצועי? מהיכן הפיקוח לשמירה על הקיים? מהיכן היכולת לשמר, לשמור, להשביח, להוסיף ולהשקיע? אם יש פתרונות דיינו. אני יודע שאין.

צא ולמד, רחוב שוק הדגים לאן התדרדר, מרצפות שמהוות מכשול בפני הולכי הרגל, המציאות כיום לא קרובה לתוכניות המקוריות עת השקיעו או ליתר דיוק כיום זה נראה כמו שקיעה של הרחוב, כך גם רחוב הבנים, כיכר הבנים, הטיילת, הפארק הארכיאולוגי, פארק ברקו, רחוב דונה גרציה ועוד פרויקטים שזכורים לכולנו. הרי, בכל פעם התפאר בהם ראש עיר אחר, אך הם נהרסו, נעלמו כלא היו. כמעט שכחנו שביבי נתניהו השקיע בטבריה 150 מיליון שקלים. איפה הם? היכן הושקעו? מה קרה להשקעות האלו? להיכן נעלם הכסף? מה הרווחנו כעיר וכתושבים מההשקעה שנעלמה?

מאז כניסתו של מנכ"ל חדש לחברה הכלכלית, הייתה ציפייה שחברה הכלכלית שאמורה וחייבת להביא הכנסות לעיר טבריה ולהשקיע ולשמר פרויקטים בחשיבה נכונה וביזמות עסקית, אבל... נראה שזה מעולם לא קרה ולא יקרה. זאת, בהשוואה לראשון לציון ולערים אחרות בהם חברה כלכלית היא חברה מרוויחה יוזמת ומשקיעה למען הציבור ובהיקפים אדירים.

כאן בטבריה אנחנו רק מממנים את שכר המנכ"ל ואחרים שלא דואגים להכנסות או ליזמות? אני לא מכיר כאלו. אם מישהו מכם תושבי העיר טבריה שמע על משהו שהחברה הכלכלית הזו עשתה עושה או מצדיקה את קיומה? אשמח לדעת מה.

אני לא יודע על משהו שמצדיק את קיומה של החברה, אבל אם יש למישהו מכם מה לחדש לי ולציבור אני בטוח שנשמח לשמוע. עדיף להודות באשמה ולסגור את החברה הכלכלית ולחסוך את הכספים לטובת אחזקת פרויקטים והשקעות בתיירות.

לא העיקר הפרויקט, ההשקעה באטרקציה כזו או אחרת שמשרד התיירות מעניק לטבריה. העיקר הוא, האחזקה השוטפת ע"י הרשות והקצאת משאבים, שמירה על ההשקעה, המשך ההשקעה ובכך גם ההשבחה של הפרויקט.

זה הנכס האמיתי לכל אטרקציה או השקעה שמשרד התיירות מבצע. ההילה להשקעה בפרויקט חדש ותהיה אשר תהיה, נעלמת מהר מאוד בהעדר כל אלו.

אבל בטבריה כפי שאמרנו, יש יותר חכמי חלם, מחכמים באמת.

חכמיחלם#חייםחליוה#טבריה#אטרקציה#עירתיירות#עוזיברעם#שרהתיירות#העירטבריה#פארקברקו

    6