אפרת שי

7 נוב 20222 דקות

האזרח הוותיק

כמדי שנה במהלך חודש נובמבר מציין משרד הרווחה והמשרד לשוויון חברתי את חודש האזרח הוותיק ברחבי הארץ.

27% חשים בדידות לעיתים קרובות או לפעמים

ולכן חשבתי שזוהי הזדמנות טובה להשיק טור שיעסוק בנושאים שונים הנוגעים לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם, לשמחתי בעיתון "כוכב הצפון" חיבקו את היוזמה ומידי שבוע נביא לכאן אנשי מקצוע שונים ונעמיק בכל פעם בנושא אחר במטרה להנגיש מידע לתושבים הוותיקים בטבריה והסביבה.

הפעם, יעסוק הטור בנתונים על האזרחים הוותיקים בישראל. אזרח ותיק מוגדר על פי חוק כתושב ישראל שהגיע לגיל פרישה. גיל הפרישה כיום הוא 67 לגבר ו-62-65 לנשים תלוי בשנת הלידה (למשל: מי שנולדה ב1960 תפרוש בגיל 62 ומי שנולדה ב1970 תפרוש בגיל 65)

בשנת 2021, עמדה תוחלת החיים בישראל על 72.8 שנים. לשם השוואה, תוחלת החיים בעולם עומדת על 71.5 שנים, במקום הראשון עם תוחלת החיים הגבוהה ביותר נמצאת יפן עם תוחלת חיים של 83.7 ישראל נמצאת במקום השמיני.

יש שוני בין נשים לגברים בתוחלת החיים ובישראל הממוצע עומד על 80.5 שנים בקרב גברים ועל 84.6 שנים בקרב נשים. (נקודה למחשבה לגבי מי המין החזק ומי החלש...)

אז קראנו שתוחלת החיים בארץ גבוהה אבל מה עם איכות החיים? החוכמה היא לא רק לחיות הרבה, אלא גם לחיות טוב...

בשנת 2021 הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ערכה סקר חברתי, בחרתי פה לקט נתונים שיכולים להעיד על איכות החיים של האזרחים הוותיקים בארץ אבל נתחיל מהסוף: מרבית האוכלוסייה (87%) בגיל 65 ומעלה בישראל דיווחו בסקר כי הם מרוצים מחייהם. נתון מעודד ומשמח לכשעצמו אבל כשצוללים עמוק יותר מגלים תמונה מורכבת ולעיתים מדאיגה.

העיקר הבריאות: 40% מעריכים כי מצב בריאותם לא טוב וכי הם מתמודדים עם בעיה בריאותית או פיזית אשר מפריעה להם בתפקוד יומיומי.

חברה ורווחה: 27% חשים בדידות לעיתים קרובות או לפעמים, .1% מבני 65 ומעלה יצאו לטיול או לנופש בחו"ל. 14% השתתפו בפעילות התנדבותית במסגרת פרטית או במסגרת ארגון. 15% חשו אפליה מסיבה כלשהי – בשל גילם, מוצאם, דתם וכד' 15% מרגישים לא בטוחים ללכת לבד בחשכה באזור מגוריהם, 22% מהנשים ו 14% מהגברים דיווחו כי אינם יוצאים כלל מביתם בחשכה. 35% אינם חשים בטוחים בדרכים כהולכי רגל.

מצב כלכלי: 79% דיווחו כי הם מצליחים לכסות את ההוצאות החודשיות של משק הבית (מזון, חשמל , דיור וכד') 19% דיווחו כי אינם מצליחים לעמוד בהוצאות השוטפות.

שימוש באינטרנט בראי הזמן: 74% מבני 65 ומעלה משתמשים באינטרנט ( לעומת 94% מבני 64-20 ), ובמהלך השנים ניכרת עלייה בשיעור המשתמשים. לפני עשור השימוש באינטרנט בקרב בני 65 עמד על 30% בלבד!

על אף השימוש ההולך וגובר ברשת, בני 65 ומעלה לא בהכרח מממשים את היעילות שבה. בשונה מהאוכלוסייה הצעירה יותר, רק 41% משתמשים ברשת לצורך פעולות בנקאיות ו 28% לתשלומי חשבונות: 34% משתמשים לצורך קבלת שירותים ממשרדי ממשלה כגון הורדת טפסים, קבלת אישורים, 48% משתמשים ברשת לצורך חיפוש מידע בנושא בריאות.

לסיכום, למרות שמרבית האוכלוסייה הוותיקה בישראל מרוצה מחייה כיום, עד 2035 צפויה אוכלוסיית הזקנים בישראל לגדול בכמעט 80%, גידול שיציב בפני החברה הישראלית את האתגר של התאמת המדיניות והשירותים החברתיים לצורכי הבריאות, החברה והכלכלה של אוכלוסיית הזקנים ובני משפחותיהם.

עלינו לתת על כך את הדעת ולהשקיע משאבים רבים בהתאמת השירותים השונים לאזרח הוותיק וצרכיו המשתנים ולתכנן את העתיד ומראש. כולי תקווה כי נבחרי הציבור ייתנו על כך את הדעת ויקצו לכך משאבים בהתאם. הנתונים המובאים במאמר לקוחים מתוך האתר של הלמ"ס ומכון ברוקדייל.

עד אז בריאות טובה והחשוב ביותר להיות מאושרים ושמחים. זו העת וזו השעה!

#אזרחיםותיקים #גילפרישה #פנסיה #ביטוחלאומי #קוהעוני #משרדהרווחה #משרדהבריאות

    15