top of page

להפוך את הלימון ללימונדה "במסחר אין לשונו של אדם נשמעת אלא לכיסו"

מאת: מאיר אוחנה


ביום ראשון האחרון נפתח בהודעה של הנהלת ה"ביג" שהיא משביתה את עשרת מתחמי הקניות שבבעלותה. הסיבה? עילת הסבירות. במילים אחרות: הנהלת ביג החליטה בהחלטה לא סבירה, שבשם עילה משפטית, הם תופסים צד ברפורמה המשפטית. בקיצור, נוקטים צעד פוליטי. חלפו 24 שעות שבמהלכם ספגו תגובות קשות, חרם לקוחות, ירידת מחיר המניה מעל 3%, הפגנת ימין מתחת לביתו של המנכ"ל, זעם מבעלי החנויות, מרד של בעלי החנויות רמי לוי שציפצף על הודעת ההנהלת ביג והודיע שהסניפים של רמי לוי יהיו פתוחים היה הקש ששבר את גב הגמל ואז הגיעה ההתקפלות. "הרשת הודיעה כי בעלי העסקים יוכלו לפתוח את החנויות במתחמים הפתוחים, גם אם השביתה תצא לפועל".

כל זה תקציר קל מיממה אחת שכללה השבתה – חרם / מרד - התקפלות. אני רוצה להתעמק דווקא בשלב של החרם / מרד של בעלי העסקים עצמם במתחמי הרשת.

הראשונים שהביאו את הסדק הראשוני בבלון הניסוי הפוליטי של הנהלת ביג, היה רמי לוי ורשת עידן 2000. רמי לוי פרסם הודעה שרצה ברשתות החברתיות - "רמי לוי שיווק השקמה, פתוח גם במתחמי ביג. רשת רמי לוי לא מערבת דעות פוליטית עם עסקים... נתראה בסניפים". ברמת פרסום וקמפיין אפקטיבי, רמי לוי עשה מהלך מבריק. ניצל באזז תקשורתי קיים דרך רשת ביג. לאחר מכן נכנס ב"בום" וסיבב את "ההגה" לכיוון שלו.

לא רק שהוא היה הסנונית הראשונה לפרוץ את החרם, אלא גם השתלם לו עסקית וחברתית לצאת במסר א-פוליטי. קמפיין נוסף שעלה במקביל לרמי לוי, היה של רשת "עידן 2000" בהודעה שהם הפיצו נכתב: "חשוב לנו שתדעו, נהיה פתוחים גם ביום שלישי. אנחנו מתעסקים רק בצעצועים. הסניף שלנו במתחם הביג יהיה פתוח כרגיל לקהל הרחב. נשמח לראותכם, צוות עידן 2000".

כאשר ראיתי את המודעה הזאת רצה ברשתות החברתיות, מחאתי כפיים, ממש ככה. גם פה יש ניצול מצב קיים לצורך פרסומי והבאזז גורם לפרסום כמעט בחינם של העסק. מדהים!


כעבור כמה שעות כבר "רכבו" על הטרנד הזה של ההמרדה, שאר בעלי עסקים ורשתות במתחמי ביג. המשיכו את הקו הזה, רשת "גלי" ורשת חנויות "ביג אלקטריק". גילוי נאות: אני עובד בקבוצת "אלקטרו קובי". ברגע שנוצרה מסה של בעלי עסקים מתוך המתחמים כנגד הנהלת החברה, זה כבר היה "קרב אבוד" וההתקפלות הייתה באופק. כדי להבין את הטעות הגורלית של רשת ביג שכעת נפגעה תדמיתית. אצרף קטע מראיון שנערך ברדיו "גלי ישראל" עם יעקב הלפרין, מרשת "אופטיקה הלפרין". ככה התבטא מול הנהלת ביג. "לביג יש הנהלה טובה, אבל יושבים שם אנשים שברובם עם דעות נגד הרפורמה. והם החליטו לקחת את הדעות הפוליטיות מהבית ולהשית את זה על העסק שהם מנהלים. הם לא יכולים. צועקים על כפייה דתית, זה כפייה של דעות פוליטיות. אתה כופה עליי לסגור את העסק שלי, להמשיך לשלם לעובדים, לשלם את הארנונה, לשלם על פרסום, אבל לא לפתוח". המנחה זמרי: "הוא גם יכול לפגוע בך כלכלית"?

הלפרין: "הוא פוגע. זה מאות מיליונים במצטבר. אם נניח התוכנית הקלוקלת שלהם הייתה יוצאת לפועל, ואני אומר 'קלוקלת' כי הם כבר שוברים אחורה ומתקפלים. הם חשבו שהם יעשו פה יח"צ לביג, כי הם חושבים שרוב העם נגד הרפורמה". המנחה פתחי: "אין סיכוי שהם לא מבינים שהדבר הזה יכול להתהפך עליהם"? הלפרין: "כשהשתן עולה לראש, המוח מפסיק לחשוב".

סיפור דומה היה לא מזמן מול מאפיית אנג'ל. שם חיכו יותר מידי זמן עד שבאמת הפגיעה הכלכלית הייתה מוחשית. שוב אותו סגנון, בעקבות מחאה פוליטית, חברה עסקית קיבלה חרם צרכני בעיקר מהמגזר החרדי והדתי. נחזור למשפט מהפתיח: "במסחר אין לשונו של אדם נשמעת אלא לכיס". בהנהלת ביג ניסו "לדבר" בלשון לא עסקית אלא פוליטית וזה מהר מאוד התחיל לפגוע להם ב"כיס". המסקנה משני המקרים של "אנג'ל " ו"ביג" היא שלא להכניס פוליטיקה בעסקים.


פוסטים קשורים

הצג הכול

רק בגלל הרוח

מאת: מאיר אוחנה מלחמת "חרבות ברזל" שעדיין נושאת את השם הזה, עוטפת את האומה הישראלית באין ספור היבטים. מהנרצחים במעשי הטבח והזוועה מאותה שבת, דרך חטופים שעדיין שם בשבי חמאס וממשיך דרך חללי צה"ל שנופלים

אולי יעניין אתכם...

מה מעניין אתכם לקרוא? 

בחרו קטגוריה

בחרו תגית

bottom of page